گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران ، با توجه به شیوع زیاد آن، به نحو احسن به درمان این اختلال می پردازد. طبق جدیدترین تحقیقات اختلال بیان، شیوع بیشتری از پارکینسون و فلج مغزی دارد. گفتاردرمانگر ابتدا به ارزیابی فرد می پردازد. سپس با توجه به نتایج ارزیابی، تاریخچه پزشکی فرد، نیازها، خواسته ها و محیط فرد، به تدوین برنامه درمانی می‌پردازد. برنامه درمانی هر فرد مخصوص خود آن فرد می باشد. چون نیازها، خواسته ها و محیط هر فرد متفاوت و خاص آن فرد میباشد. گفتار درمانگر در طول اجرای مداخلات نیز بارها به ارزیابی می پردازد تا اثرگذاری برنامه درمانی را در گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران بررسی کند.

گفتاردرمانی در اختلال بیانی ؛ اختلال بیانی چیست؟

اختلال بیانی یا ناتوانی در برقراری ارتباط یک مشکل رایج بین بزرگسالان می باشد که اغلب بر اثر سکته یا شرایط پزشکی حاد ایجاد می‌شود. افرادی که اختلال بیانی دارند حین خواندن، نوشتن و گاهی حین بحث با افراد دیگر دچار مشکل می شوند. اختلال بیانی طبق تعاریف علمی نوعی اختلال زبانی عصبی است که در نتیجه آسیب به مغز که اغلب نیمکره چپ است؛ ایجاد می‌شود. اختلال بیانی می تواند نتیجه آسیب سر، تومورهای مغزی و سایر مشکلات عصبی نیز باشد.

گفتار درمانی در اختلال بیانی در شرق تهران ؛ انواع اختلال بیانی

گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران به این امر توجه میکند که آسیب بخشهای مغز می‌تواند به دو دسته ناتوانی تقسیم شود که عبارتند از:

اختلال بیانی در گفتار یا توانایی برقراری ارتباط

این نوع به عنوان اختلال برونیکا نیز شناخته می‌شود. این اختلال روی مهارت های حرکتی ضروری برای تولید و فهم گفتار اثر می‌گذارد.

 اختلال در گفتار یا توانایی درک و انتخاب کلمات مناسب

این اختلال به نام اختلال ورنیکه نیز شناخته می شود. این اختلال روی قسمت حسی مغز اثر می گذارد.

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

 گفتاردرمانی در اختلال بیانی

گفتاردرمانگر می تواند به این افراد کمک کند که توانایی های ارتباطی را دوباره به دست بیاورند. گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران به بهبود مهارت‌های زبانی و  زبان اشاره این افراد کمک می‌کند. همچنین به اعضای خانواده نیز کمک می‌کند تا با شیوه جدید ارتباط تطابق پیدا کنند.

هدف مداخلات گفتاردرمانی بهبود عملکرد و گفتار فرد است. این هدف شامل تحریک گفتار، شنوایی، مهارت خواندن و مهارت های نوشتن می باشد. افراد مبتلا به اختلال بیانی همواره  می‌خواهند که توانایی گفتار و درک گفتار را مانند قبل به دست بیاورد بنابراین گفتار درمانگر روی این هدف تمرکز می‌کند و فرد می‌تواند مانند قبل این توانایی ها را به دست بیاورد. گفتار درمانی از تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند. گفتار درمانی در اختلال بیانی در شرق تهران روی بهبود زبان و درک فرد کار می‌کند.

یکی از راه‌های ابتدایی در گفتاردرمانی، استفاده از زبان مانند تمرینات زبانی برای تولید صداها و کلمات است. این وظایف می‌ توانند به عنوان تمرینات منزل نیز به فرد آموزش داده شود تا سرعت بهبودی فرد افزایش پیدا کند.

با توجه به محدود بودن زمان جلسات درمانی استفاده از برنامه های کامپیوتری برای بهبود بیشتر به فرد آموزش داده می شود. برنامه های کامپیوتری شامل موارد زیر هستند:

  • تمرین پیدا کردن کلمات
  • درک
  • مشکلات زندگی واقعی مانند معامله پول

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در آفازی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در آفازی ؛ تکنیک های درمانی و نقش گفتاردرمانی

 گفتار درمانی مبتنی بر ارتباط

این روش برای توانمند کردن فرد در ارتباطات طراحی شده است.  این روش در گفتاردرمانی در اختلال بیانی در شرق تهران برای کمک به فرد در یادگیری چگونگی انتقال احساسات و پیام ها به شیوه های جدید طراحی شده است. معمولاً این روش شامل تعاملات طبیعی‌تر در زندگی واقعی در هنگام برقراری ارتباط می باشد. برخی از شیوه‌های این روش عبارتند از:

  • بهبود کارایی ارتباطی
  • هدایت مکالمه
  • مکالمه حمایت شده

در نهایت گفتاردرمانی به بهبود عملکرد فرد در زندگی روزمره، بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش مشارکت اجتماعی فرد کمک می کند.

منابع

  1. senior lifepa
  2. aphasia.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مداخلات گفتاردرمانی در زمینه رشد مهارت های شناختی لینک زیر را مطالعه فرمایید.

گفتاردرمانی در رشد مهارت های شناختی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *